lördag 26 maj 2012

Behålla kylan!

Det är tiderna som dessa som det är bra att tänka på sin ursprungsplan och se sina aktieköp som långsiktiga investeringar. Köpa billigt och behålla länge, inte sälja. 


När värdet börjar minska med tusenlappar är det lätt att man blir negativ och vill rädda det som räddas kan. Det är nu man ska tänka REA, se börsen som en mellandagsrea på Överskottsbolaget. De aktieköp som jag har gjort är långsiktiga och min värdering av dem har inte förändrats bara för att börsen faller. Jag tror fortfarande på de aktier jag investerat i.  Den taktik jag följer är att köpa aktier regelbundet, och detta är extra viktigt när börsen går på knäna. Ta tillfället att minska det genomsnittliga anskaffningsvärdet, även kallat GAV. Jag försöker också se till att hitta aktier som åker på mer stryk än vad de förtjänar under börsfall. 


Hoppas ni får en fin pingsthelg! Tänk långsiktigt och positivt.


Dagens fundering:
Läste om vilka företag som är mest populära i olika länder att jobba på. Ganska intressant.


Sverige: 1.IKEA 2.Google 3.H&M
Norge: 1.Statoil 2. DNB 3. Ernst&Young
USA: 1.Google 2. Apple 3.Walt Disney Company
Tyskland: 1.Audi 2.BMW 3.Porsche


Intressant med lojaliteten till de inhemska storbolagen. Tyskland är så klart tyskt och bilföretagen är omåttligt populära som arbetsgivare. 


Vilket är ert drömföretag att jobba på?


Over and out!
//AktieHank 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar