tisdag 29 maj 2012

Aktier kontra råvaror

Har under en längre tid läst på och försökt mig förstå råvaruinvesteringar. Ofta låter det krångligt med warranter, certifikat och olika sorters hävstångsprodukter. Som den amatör jag är så blir jag aldrig riktigt klokt på varför man ska satsa på råvaror. Jag kan inte hitta många fördelar med råvaror kontra aktier. Visst, de kan ge en bra avkastning, men för mig att förstå om råvaran ska gå upp eller ner känns orimlig. Annat som jag inser kan vara positivt med råvaror är riskspridningen i portföljen, råvaror och börsen rör sig sällan lika. 


Jag väljer aktier framför råvaror. Om man vill få med råvarors påverkan så kan man alltid välja aktier med en råvaruprofil, jag har Dannemora Mineral som har stor påverkan av priset på järnmalm. Även om priset på järnmalm sjunker så finns det mycket värde kvar i bolaget. Om man dessutom investerar i bolag med bra direktavkastning, så få man även en utdelning under tiden. 


Hur tänker ni kring råvarors påverkan? Aktier eller råvaror?


Over and out!
//AktieHank 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar