onsdag 23 maj 2012

Pensionsspara

Det har varit mycket snack om pension det senaste, både i media och på forum/bloggar. Det drivs kampanjer om att man ska pensionsspara och diskussionerna är många bland pensionsbolagen om hur man ska få fler att engagera sig i sitt pensionsspar. Bolagen gör det givetvis för att de vill få fler kunder och tjäna mer pengar. Avanza har till exempel en stor kampanj ("Pensionsutmaningen")nu i dagarna som handlar om att fler ska få kolla på sin pension.


När det kommer till min egna pension sparar jag 200kr varje månad i ett klassiskt IPS-konto. Detta är något jag gjort länge och något farsan lärde mig att göra. På senare år har jag blivit mer och mer osäker på om pensionssparande verkligen är det bästa. Borde jag inte istället investera mina intjänade pengar, låta dem växa till en trygghet när det väl är dags för pension. Att använda de 200 kronorna som nu går till pensionsparande till att istället spara i mitt vanliga månadssparande. Det låter ju självklart att det är den rätta vägen att gå till ett rikt pensionsliv. Dock tycker jag att det finns en fördel med att pensionspara och det är att skydda kapitalet mot mig själv. Om det skulle hända något i framtiden som gör att jag skulle behöva "nalla" från "pensionskapitalet" så finns inte det alternativet i dagsläget. Jag säkrar alltså mitt pensionskapital från mig själv, låter idiotiskt men jag tycker jag är klok.


Hur gör ni med ert pensionsspar?


Over and out!
//AktieHank 

4 kommentarer:

  1. Helt klart rätt att pensionsspara! Hur man gör det är naturligtvis individuellt. Jag har också valt att pensionsspara i IPS och Pensionsförsäkring just av samma anledning som du nämnde, att skydda dem från mig själv. Du investerar ju pengarna även innom pensionssparandet. Jag fjuttar in 500kr/mån. Detta är naturligtvis alldeles för lite. Hela avdragsutrymmet på 1000kr anser jag är för lite. Därför hoppas jag ju även att investeringarna jag gör utanför pensionen även kommer bidra till ökade levnadsvillkor som pensionär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tankar. Jag anser dock att i den tiden jag befinner mig just nu så är mitt pensionssparande tillräcklig. Resten av mitt månadsspar behöver gå till att bygga upp mitt kapital.

      Radera
  2. Vill börja och tacka för intressant blogg! Jag sparar 1000 kr i månaden i pensionsförsäkring/fonder. Just nu långsiktigt sparade i typiska Allemanna-fonder. Jag KAN ju inte ta ut dem förrän jag är 55 och av samma anledning som både dig och Footstomp känns det faktiskt riktigt bra. Trots att mina hittilis insatta 24 000 har KRYMPT något tror jag att de på lång sikt kan öka 10 % per 5 år. Det är min prognos. Tack än en gång för intressant blogg /Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Med ett långvarigt och kontinuerligt sparande kommer det alltid gå bra. Jag vet inte hur långt du har kvar till pensionsålder, men jag har cirka 35-40år. Desto tidigare man börjar spara ju mer kommer man ha under pensionen.

      Radera