torsdag 12 juli 2012

DnB och Castellum

Nu är det endast en dag kvar till min semester! Hoppas jag kan fortsätta uppdatera trots utlandsutflykter. 


Två rapporter som jag haft extra koll på idag är DnB och Castellum.


DnB
DnB är Norges stora internationella finanskoncern. De har länge varit en stabil aktie som levererat resultat. Dock har de ju som alla andra banker fått sig en smäll i och med finanskrisen. Dagens rapport gav ett mycket starkt intryck där vinst ökade med till drygt 6miljarder norska kronor. Rapporten rakt igenom visar att de har en stark framtid. Jag tror vi kan se dem stiga ganska bra då de har ett lågt p/e-tal för att vara en bank och att de ofta vänder tidigt i konjukturcykeln. 


Castellum
Castellum är ett av Sveriges största fastighetsbolag med ett värde på fastigheter på 35 miljarder. Beståndet består främst av butiks-, kontors- och industrilokaler. 
Dagens rapport var väl inget vidare. De säger att de fortsätter visa tillväxt men jag tycker inte de gör något starkt intryck. Till exempel så minksar vinsten med 150miljoner jämfört med förra årets Q2. Finns inget i rapporten som säger att jag vill köpa dem. 
Vad tycker ni om Castellum?


Over and out
//AktieHank 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar