fredag 10 augusti 2012

P/E-tal, Aktiekunskap

Tanken med min blogg är delvis att jag själv ska lära mig mer om aktiemarknaden, börsen och allt som hör därtill. Jag ska därför försöka skriva ned saker som jag alltid funderade över tidigare men som jag nu har försökt förstå mig på. Delvis för att dela med mig av kunskapen till er, men främst för att tvinga mig själv till att förstå bättre. Ofta lär man sig mer genom att lära andra. Jag ska i detta inlägg försöka mig på att förklara det klassiska P/E-tal som man kan läsa om överallt.

P/E-talet är ett alltmer använt tal för att ta reda på "värdet" på ett företag. Det kallas ibland för vinstmultiplikatorn. Att värdera ett företag är nästan omöjligt att säga genom att endast titta i dess räkneskaper. Därför använder man sig ofta av olika slags hjälpmedel för att göra någon form av värdering. P/E-talet är ett sådant. 
Jag tycker man enkelt kan säga att P/E-talet säger hur många år det tar att få tillbaka din investering genom vinsten(Price per earnings). Förutsättning är då att företaget delar ut eller återinvesterar vinsten. Du kan lätt räkna ut P/E-tal för ett företag om du tar dagens aktiekurs/vinst per aktie. Ofta kan man hitta detta P/E-tal hos nästa alla nätmäklare och "börstidningar". 

Jag användet ofta P/E-talet för att få en snabb uppfattning om aktiekurs i förhållande till vinst. Sen ska man ha många andra faktorer i åtanke. Till exempel så kan man jämföra P/E-talet för ett företag med andra företag i samma bransch. Ett lågt P/E-tal tycker alltid jag är attraktivt, men andra faktorer kan avgöra så att jag även ser ett högt P/E-tal som attraktivt. Historiskt sett hävdar många att bolag med lågt P/E-tal oftast haft bättre framtida kursutveckling än de med högt. Något annat som jag tycker man ska ta i aktning är att företag ofta använde sig av redovisningstekniska åtgärder för att justera vinsten, i båda riktningar.

Hoppas min förklaring gav er mer förståelse för det nyttiga P/E-talet.

Vad är era synpunkter kring P/E-talet?


Over and out!
//AktieHank 


2 kommentarer:

  1. Jag använder P/E talet precis som dig för att se om aktiepriset i förhållande till vinsten är attraktivt.
    När jag tittar närmare på bolag så vill jag ha ett P/E under 15. Men eftersom bolag kan "justera" vinster och förluster så krävs det att man tittar på lite annat också..

    Inom vilken intervall vill du se P/E-talet när du tittar närmare på bolag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar.

      Det intervall som jag vill se hos bolaget beror mycket på hur det ser ut bland övriga bolag i branschen. P/E-talet skiljer sig en hel del bland olika branscher. Därför så har jag ingen fast siffra som jag går efter, utan ett lågt P/E-tal i jämförelse.

      Radera