tisdag 15 maj 2012

Mycket i pipen

Senaste tiden har slukats av jobb och resande, både inom jobbet och privat. Kommer vara så ett tag framöver, därför sviktar min frekvens av inlägg något.


Den senaste veckan har, som det senaste halvåret, handlat väldigt mycket om Grekland och oron för euron. Grekland verkar ha svårt för att samla sig och ta sig ur den extrema situationen man hamnat i efter många år av dåligt ledarskap och slarv. Fler och fler höga ledare i europa har börjat hinta om att det inte är omöjligt att Grekland lämnar euron och går åter till grekiska drachmer. Hur det ska gå till orkar jag knappt tänka på, det kommer bli stökigt för de stackars grekerna. Jag hoppas att de stannar, tror det är bäst för dem och det visar att europa kan lösa ekonomiska kriser tillsammans.


Min aktieportfölj har som övriga börsen gått nedåt. Min har dock fallit extra hårt pga av Dannemora, där malmpriset har börjat oroa och fått aktien lite på fall. Men jag ser ingen oro på långsikt, när väl produktionen är igång fullt ut (1-2år) så kommer skörden.
Även Rederi Transatlantic har dalar idag efter en rapport som visade på förluster under Q1. Förlusten kom dock inte som någon chock då Q1 är en tuff månad för Transatlantic. Något som oroar mer är att man skjuter på den uppdelning som man tänkt av organisationen. Man ska avvakta till början av 2013. Förhoppningen var att detta skulle träda i kraft redan nu. 


Så länge som Grekland inte kommer tillrätta med problemen kommer vi se en orolig marknad i europa. Men jag är optimist i grunden, tror det vänder uppåt efter sommaren.


Dagens fundering


Vilka företag kommer tjäna mest på fotbolls-EM?


Over and out!
//AktieHank

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar