onsdag 2 maj 2012

Räntesparande

Efter att haft mitt räntesparande hos min bank (Nordea) alldeles för länge utan att agera, är det nu dags. Jag har de senaste dagarna gått igenom olika alternativ. Det är ju en djungel. 
Med räntespar menar jag det sparande som jag har som säker placering. Pengarna ska helst växa något och helst ska de hänga med så att inte inflation och prisökningar käkar upp allt. 
Mitt räntesparande ska vara smidigt och jag vill inte lägga någon tid på det över tiden. Jag vill heller inte låsa inne mitt kapital utan det ska vara fritt att röra ta ut och sätta in.


Lista med de alternativen som jag finner intressanta:



  • Sparkonto (med statlig insättningsgaranti)
    • Det finns många olika alternativ, men jag finner inga större skillnader. Det kan skilja 1-1,5% i ränta. Storbankerna har ofta lägre ränta än de mindre aktörerna, antar att vi kunder är lojala och därför stannar kvar även till en låg ränta. De som jag är mest intresserade av just nu.
      • Sparkonto+ GE Money Bank, Avanza - räntan ligger på 2,25%. Smidigt med tanke på att jag har min aktieportfölj hos Avanza.
      • Sparkonto, SBAB Bank - räntan ligger på 3,00%. 
  • Räntekonto (utan statlig insättningsgaranti)
    • En större risk med detta, då insatta medel kan förloras i händelse av bolagets obestånd.
      • Räntekonto, Akelius - räntan ligger på 4%. (5% om man binder ett år)
  • Företagsobligation
    • Fungerar ungefär som en statsobligation, istället för staten så vill företag låna pengar av investerare. Investeraren garanteras en årlig kupongränta. Här krävs dock att man binder kapitalet en tid. Räntan kan variera allt från 4-10% beroende på företag och längden på bindningstiden.
      • Alternativ kan vara att använde en företagsobligationsfond istället.
  • Räntefonder
    • Är för mig egentligen inte något alternativ. Gillar inte fondernas avgifter och har dålig erfarenhet av räntefonder. Men ska ändå ge det en chans.

Exempel
Ränta på ett år efter skatt.
10000kr

2,25% (Sparkonto+ GE Money Bank, Avanza) --> 10 157,02kr
3,00% (Sparkonto, SBAB Bank)                        --> 10 209,15kr
4,00% (Räntekonto, Akelius)                              --> 10 278,49kr
5,25% (Exempel, företagsobligation Sandvik)    --> 10 364,91kr

Många bäckar små...

Hur lägger ni upp ert räntespar eller "säkra"-placeringar? Har ni andra idéer som ni vill dela med er av? 

Over and out!
//AktieHank 

4 kommentarer:

  1. Har själv svårt att bestämma mig för vilken sparform som är bäst :). Jag kan personligen tycka att sparränta på 2% är så låg att den knappt hinner ifrån inflationen. Andra alternativ kan vara aktier med hög direktavkastning och lågt Beta. De mest stabila är väl så eftertraktade att de handlas för höga P/E tal och lägre direktavkastning än man skulle vilja med tanke på att det ändå finns en viss kursrisk beroende på placeringshorisont. Samtidigt så är vi nog på väg till en utdragen dubbeldipp vilken kan öppna dörrarna för bottenfiske på börsen, vilket skulle betyda att Avanza/GE-sparkonto kanske är ett av de bättre alternativen tills den dagen :). Lycka till med dina investeringar!

    /Erik

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Erik.

    Som jag skrev i senaste inlägget valde jag till slut att använde Avanzas Sparkonto+ GE Money Bank.

    Det är en låg sparränta, den slår ju inflationstakten som jag tror låg på 1,5% i mars. Men räknar man in KPI så är det är det nog marginellt. Dock är aktier inte ett alternativ. Även om risken är låg, så finns det alltid en risk. Jag vill ha en helt säker placering. Jag tror inte på ett "bottenfiske" än utan tror framtiden kan vara ostabil men utan någon jättedipp.

    Använder du någon "säker" placering?

    SvaraRadera
  3. Jag stod inför samma val för en tid sedan.
    Mina kriterier var:

    -Enkela och begripliga villkor
    -Användarvändligt
    -Insättningsgaranti
    -Omedelbar tillgång (1-2 dagar)
    -Bästa ränta med ovanstående kriterier i beaktning

    Jag valde SBAB 3% ränta.
    SBAB uppfyllde samtliga kriterier och jag kunde öppna konto på 5 minuter med bankid,samt föra över pengarna och dom var på kontot dagen efter.

    SvaraRadera
  4. Ok,

    SBAB är nog en möjlig tillflykt för mig också framöver.

    SvaraRadera