tisdag 8 maj 2012

Taktiken

Tänkte gå igenom de punkter, eller den modell, jag använder som mall för mitt sparande. Den är inte på något sätt egenkomponerad utan jag har tagit mycket ideer från andra. Varför uppfinna hjulet på nytt? Modellen är dock modifierad efter hur jag tänker och tycker.


Det ska också sägas att jag i dagsläget inte är nöjd med hur mitt sparande ser ut. Det följer inte modellen och är under omorganisering.
  1. Alltid tänka igenom varje aktieköp/sälj eller förändring två extra gånger.
  2. 50% av mitt sparande ska vara aktier. 50% ska placeras helt säkert.
  3. Min aktieportfölj ska innehålla 80% av stabila aktier med hög direktavkastning. Resterande 20% är till för att försöka hitta tillväxtföretag, där risken oftast är högre.
  4. Alla utdelningar skall återinvesteras.
  5. Alla placeringar ska ha en långsiktighet.
  6. 25% av min månadsinkomst skall gå till sparande.
  7. Regelbundna aktieköp. Minst en gång i kvartalet.
Såhär ser alltså min modell ut för tillfället. Den är inte beständig för all framtid då jag hela tiden lär mig nya saker och vill hitta en optimal taktik.

Hur mycket följer jag min modell?
  • Mitt sparande i aktier uppgår till 65%, vilket är för mycket och måste korrigeras.
  • Endast 70% av min portfölj är investerat i stabila företag, även här behöver jag justera.
  • I dagsläget sparar jag 22-23% varje månad. Vilket är nära målet, men inte helt tillfredsställande.
Dessa punkter är något jag hoppas kunna korrigera under sommarmånaderna. Kommer hålla er uppdaterade.

Vad tycker ni om min taktik? Något ni tycker jag ska ändra eller som jag missat?
Over and out!
//AktieHank 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar