onsdag 6 juni 2012

Köpa bostad

När man läser eller diskuterar privatekonomi så kommer man ofta in på boende. Anledningen är oftast att en stor del av ens månadsutgifterna är just boendekostnader, hyra, försäkringar, el, etc. Det är likadant för mig, över hälften av mina månadsutgifter går till boendet. Idag bor jag nog på det sämsta sättet för min ekonomi. Hyr en bostadsrätt i andrahand centralt i Stockholm. Visserligen delar jag bostaden med min sambo, men bara hyran ligger på nästan 8000kr. Jag vet att detta inte är jättedyrt när man diskuterar boende med andra Stockholmare i liknande situationer, men det är för mycket. Därför är mitt kortsiktiga mål att äga mitt boende. I mitt fall är det bostadsrätt som gäller.


Bostadsrättsmarknaden är alltid i fokus, framförallt i Stockholm, man pratar om när bubblan ska spricka och orimligheten i att betala 2 milj för en etta. Jag har svårt att sia om det kommer gå upp eller ner, men vilket fall så är jag säker att äga mitt egna boende kommer att löna sig på sikt. Jag ser det som en bra investering, om man ska ta lärdom av historien så har lägenheter i Stockholm varit en fantastisk investering både för de som köpte på 90-talet och de som köpte tidigare än så. 


Mitt kortsiktiga sparande har naturligtvis en mindre riskspridning och inriktar sig nästan enbart mot räntesparande. Eftersom boendeköp är ett stort mål går stora delar av mitt månadssparande idag till räntesparande. Jag tror, om jag ska vara realistisk, att ett köp är möjligt om cirka 1,5-2 år. Jag tror även att börsen kommer gå bra på 2års sikt, så jag kommer att sätta av en del av mitt räntesparande i stabila företag när jag tror att vi nått "botten". Hur stor del det blir har jag inte bestämt, men den blir relativt liten för att inte riskera boendeköpet. Min förhoppning är att kunna köpa och betala 25% kontant för att på så sätt hålla räntekostnaderna lägre i framtiden. 


Är det någon som är i liknande situation eller har erfarenhet? Dela gärna med er av era tankar. 


Over and out!
//AktieHank 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar