tisdag 24 april 2012

Aktieportföljen och min filosofi

AH

För att bli framgångsrik aktiesparare är den viktigaste punkten att ha en filosofi/strategi som ska ge mallen för hur man ska köpa och sälja sina aktier. Min "taktik" som jag kallar den, kanske mest för att jag är en sportfåne, är väldigt simpel. Långsiktigt till 80%, tillväxt 20%! Det är min grundtanke. Jag kommer förklara mer ingående längre fram. 

Genomgång av min aktieportfölj.

Volvo B

"Volvokoncernen är en leverantör av kommersiella transportlösningar. Produktutbudet omfattar lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter för flygmotorer. Försäljning av koncernens produkter och tjänster sker genom både helägda och frisående återförsäljare och kunderna är företag verksamma inom transport- eller byggindustrin. Europa är bolagets största marknad, och lastbilar står mer 63% för den största delen av omsättningen." (Avanza Bank)

Volvo har visat upp en styrka de senaste åren och har för mig länge varit en grundpelare i min aktieportfölj. Aktien har haft det tungt de senaste veckorna inför rapporten som kommer på torsdag. Nedgången beror delvis på marknadens nervositet i stort men visar även tecken på minskad orderingång. Detta är en investering som jag tror på över tid. Den främsta anledningen till att jag tror på Volvo är att de har levererat stabilt de sista åren, de är bland de främsta i sin bransch. Lastbilsflottan i Europa börjar bli omodern och behöver rustas upp. Jag tror dock inte så mycket på rapporten imorgon. För att komma upp i vad analytikerna tror, måste produktionen rullat på bra i mars då både januari och februari gick något sämre. Även om aktien kommer få mycket stryk ett par månader framåt, tror jag att Volvo är starka på sikt.


Senast Volvo B, 86,25


TeliaSonera

"TeliaSonera är ett telekombolag som erbjuder nätanslutning och telekommunikationstjänster. TeliaSonera finns i de nordiska och baltiska länderna, i Spanien, samt på tillväxtmarknaderna i Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet. Tjänsterna marknadsförs under varumärken som Telia, Sonera, Halebop och NetCom." (Avanza Bank)


TeliaSonera är vad jag brukar kalla för en tråkig aktie. Den är ganska defensiv och rör sig inte speciellt mycket. TeliaSonera levererar dock alltid en stabil direktavkastning med sin utdelning. Även här ser jag en aktie som är bra för långsiktiga mål. Måste bara nämna det som blev klart idag. De har löst följetången med Megafon (stor rysk mobiloperatör). De får en ansenlig säck pengar (22 miljarder) men främst är de överens med de övriga aktieägarna och kan driva Megafon framåt. TeliaSonera äger nu 25% plus en aktie av Megafon vid börsnotering. TeliaSoneras VD, Lars Nyberg, verkade mycket nöjd över att det var klart. Informationen fick aktien att idag stiga med 6,57%. 


Senast TeliaSonera 44,15


Dannemora Mineral

"Dannemora Mineral är ett gruv- och prospekteringsbolag, vars huvudsakliga målsättning är att återuppta driften i Dannemora järngruva. Vidare har bolaget för avsikt att genomföra prospektering efter bas- och ädelmetaller i ett flertal områden i Uppland där sannolikheten för att finna nya brytvärda förekomster bedöms som god. Dannemora mineral består utöver moderbolaget av de helägda dotterbolagen Dannemora Magnetit och Dannemora Förvaltnings AB." (Avanza Bank)


Om TeliaSonera är en tråkig aktie så är Dannemora precis tvärtom. Dannemora Mineral har precis startat upp sin produktion av järnmalmsbrytning. Det är förhoppningsvis en tillväxtaktie. Gruvbolag är alltid en chansning då mycket av lönsamheten hänger på råvarupriset. Det jag tycker om med Dannemora är att företaget känns fruktansvärt proffsiga i allt de tar sig för, presentationer de håller, hur de anställer, ledningens framtoning. Det som jag tycker visar på ett proffsigt företag är att de håller sitt schema till punkt och pricka. Jag som tycker det är svårt att hinna borsta tänderna innan jag måste springa till bussen. Jag tror att Dannemora-aktien har stor potential. Man letar även efter flera andra prospekt och skulle man hitta någon ny fyndighet kan aktien sticka ordentligt. Innan handeln ska komma igång ordentligt i aktien krävs att vi ser en stabil produktionstakt. Vi håller tummarna och jag ska återkomma mer ingående på Dannemora Mineral.


Senast Dannemora Mineral 63,75




Jag återkomma till dessa aktier med mer tankar och nyheter allt eftersom. I alla fall så länge jag har dem i min portfölj.


I mitt nästa inlägg kommer jag att redovisa de aktier som jag analyserar för att möjligen lägga till i min portfölj. Det blir antagligen ett köp redan i veckan på grund av nedgången som har varit det senaste. Återkommer till det.


Dagens fundering


McDonalds ska satsa på mer premiumfood och hälsomat enligt deras nya VD Don Thompson. Han meddelar också att man ej ska tappa fokus på sina kärnvärden och förmåga att leverera prisvärda produkter. McDonalds vinst för Q1 var 1,26 miljarder. Kommer McDonalds någonsin kunna förknippas med hälsomat?


http://www.fri-kopenskap.se/zino.aspx?articleID=39621


Over and out!


//AktieHank











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar