måndag 30 april 2012

Sparande

Våren har äntligen kommit! Kvartalsrapporterna haglar in och Kungsträdgården blomstrar.


Jag har under en längre tid varit intresserad av att spara. Inte så att det går till någon överdrift, men jag gillar att ha lite extra över. Jag har testat en del olika sätt att lägga upp mitt sparande på. Just nu är det aktier till 80%. För tillfället sparar jag 22% av min inkomst vilket jag tycker är en lagom nivå för mitt leverne. Jag snålar inte, samtidigt som jag inte köper onödiga prylar. Den största utgiften för mig just nu är mitt boende då jag bor i andrahand tillsammans med min flickvän.  Att bo i andrahand i Stockholm är inte speciellt ekonomiskt. Därför är mitt stora och långsiktiga mål just nu att spara till lägenhetsköp utan att behöva ta ett gigantiskt lån. 


Jag har testat olika strategier för mitt sparande:

  • Leva så snålt jag kan på min inkomst och spara allt som blir över
    • Funkade inte alls, vissa månader blev jag dumsnål och andra månader blev det inte en krona över till sparkontot.
  • När jag får min lön sätter jag över 22% till mitt sparkonto. Direkt. Sen får jag leva på resten. När månaden är över ska mitt spenderarkonto var tomt, annars har jag sparat för lite. 
    • Funkar bra. Jag sätter över till mitt konto på Avanza. Pengarna som blir kvar är till för allt annat. Detta är mitt nuvarande sätt som jag tycker funkar bra!
  • Spara en mindre del direkt samt spara det som eventuellt blir över när månaden är slut.
Sättet jag sparar på idag, lägga undan 22% direkt efter lönen, gör att man kan planera framåt. Jag vet precis hur mycket jag kommer spara för resten av året, om min inkomst/utgifter är desamma. 

Av det jag sparar sätter jag 80% i aktier, resten sparar jag på ett Svensson-sparkonto. Tanken är att köpa aktier med jämna mellanrum för att sprida riskerna. Tanken är god men det blir snarare att jag köper när jag hittar en aktie som jag tror på, eller också ökar jag i en befintlig aktie när det faller mig in. Är inte helt nöjd med hur jag själv agerar, behöver bättra mig!

Jag skulle vilja veta hur ni andra sparar? Hur tänker ni? Har ni speciella knep för att hålla utgifterna nere?

Dagens fundering

Hur etisk ska man vara med sina egna pengar? Var går gränsen?
Over and out!
//AktieHank 

4 kommentarer:

  1. Något som jag har fått lära mig den hårda vägen är att det definitivt finns bra och mindre bra tillfällen att köpa aktier. Så jag tittar på ett antal konjunkturindikatorer för att avgöra om jag ska avsätta 25, 50 eller 75% av månadens nysparande till aktier.

    Än så länge tycker jag det funkar bra.

    Jag har också ett antal stoplossar som köper aktier om kursen når till nivåer som jag bedömer som köpvärda. Då slipper jag bevaka själv hela tiden.

    SvaraRadera
  2. Just det ja. Min strävan är att ha ungefär 50/50 i aktier och ränta. Om aktierna går upp mycket så innebär det per automatik att jag måste sätta in mer på räntesparet för att balansera. Och vice versa. När börsen gått ner länge så kommer räntesparet att vara mycket större. I det läget är det svårt att köpa mer aktier, men då "måste" jag göra det för att jämna ut det.

    SvaraRadera
  3. Jag gör ungefär som du dvs avsätter en summa varje månad och försöker se till att utgifterna inte överstiger intäkterna över tid. Vart sparandet går kan vara lite olika. I år har allt månadssparande hittills gått direkt till sparkontot.

    SvaraRadera
  4. Finanskvinnan och Spartacus: Tack för synpunkterna, intressant.Vad använder ni för sparkonto/räntekonto? Jag använder just nu ett vanligt sparkonto hos min bank. Inte någon ränta man blir lycklig över. Har börjat kolla runt lite.
    Har ni några bra tips?

    SvaraRadera