lördag 28 april 2012

Dannemora Minerals

Som jag nämnt tidigare har jag en stor beundran för Dannemora Minerals. Jag tycker de visar  en stor potential och att de har en plan som känns seriös och genomtänkt. Deras rapport i veckan var mycket intressant läsning.


Viktiga händelser:
  • En riktad nyemission genomfördes. Cirka 103 miljoner tillfördes och anses vara tillräckligt med för att säkra kapitalet innan man får ett positivt kassaflöde.
  • En ny dragramp blev färdig för att förbättra logistiken i gruvan.
  • Man slöt ett tioårigt avtal med hamnen som ligger cirka 37km från gruvan. Nu har man säkerhetställt hela flödet från gruva till fartyg.
  • Företagets mineralreserv uppdaterades 35,1 miljoner ton, vilket är en ökning på 6,9 miljoner ton.
  • Produktionsstarten ägde rum den 2:a april. Vilket var tidigare än vad som först var sagt.
  • Företagsledningen meddelar också att de återupptar arbetet med att noteras på NASDAQ OMX huvudlista.
En rolig parantes, Knugen kommer till den officiella invigningen 13:e juni.

Dannemora gruvan kommer att vara lönsam och bidra till ett positivt kassaflöde inom sinom tid, det är inget som oroar mig. Det som är mest spännande med gruvbolag är ju pågående prospektering och undersökning av nya projekt. Dannemora har flera spännande.
Dels undersöker man området runt Dannemoragruvan sen har man ett flertal undersökningar som pågår i Bergslagen, globalt sett ett område som är underprospekterat. 
http://www.dannemoramineral.se/sv/verksamhet/prospektering/

Inom ett år tror ledningen att man är i full drift. Jag tror att när väl man är i drift och rullar kommer det börja hända spännande saker med övriga prospekteringar.

Om denna rapport var intressant så kommer nästa vara än mer intressant, då kan man börja se lönsamheten. Om den blir som man tänkt.

Vad har ni för åsikter kring Dannemora?


Dagens fundering

Hur mycket av det som lovas av politiker genomförs? Någon som har siffran?
Over and out
//AktieHank

2 kommentarer:

  1. Kul att det finns fler som intresserar sig för bolaget. Har själv varit, från och till, på tåget sedan 2009 när en aktieintresserad person tipsade mig om dem.

    Jag ser flera anledningar till att gilla aktien och företaget:

    - väldokumenterade mineraltillgångar,
    - intressanta prospekteringsmöjligheter
    - utmärkt läge både för rekrytering av personal & logistiken
    - Finansiering [x]
    - Leveransavtal [x]

    Sedan tycker jag det är viktigt att lyfta fram kompetensen hos ledningen. De ger ett professionellt intryck och verkar definitivt veta vad de sysslar med.

    Risker finns naturligtvis och aktien har gått starkt. Dock tror jag det finns mycket potential kvar och så länge inte malmpriset kollapsar eller produktionen stöter på stora problem sitter jag still.

    Kan tipsa om dannemora-forumet på avanza där åtskilliga kunniga skribenter sitter.

    SvaraRadera
  2. Trevligt. Tack för åsikterna.

    Jag håller med dig till punkt och pricka! Ledningen ger ett mycket bra intryck. Känns att satsningen är på riktigt.

    Ska kolla in forumet på Avanza.

    SvaraRadera