torsdag 26 april 2012

Aktier i skottgluggen

AH


Vi är mitt inne i en rapportperiod där banker har visat styrka i första kvartalet. Jag sitter just nu och väntar på Volvos kvartalsrapport. Har inga större förhoppningar då både januari och februari gick lite trögt. Jag är ändå inte så orolig då jag tror på Volvo över 2-3 år. 


Jag sitter i köptankar. Då finns det ju alltid två val, öka i befintliga eller hitta något nytt, jag har letat nytt ganska länge och är nere på två alternativ. Tänkte gå igenom dem snabbt.


Ratos 


"Ratos är ett Private Equity-konglomerat som främst är inriktat mot aktiva och långsiktiga innehav i onoterade bolag. Ratos innehav är inte branschspecifika och den största branschen sett till koncernmässigt värde är industri, följt av och konsument och tjänstesektorn.
Innehav: AH Industries, Anticimex, Arcus Gruppen, Biolin Scientific, Bisnode, Contex Group, DIAB, EuroMaint, GS-Hydro, Hafa Bathroom Group, HL Display, Inwido, Jøtul, KVD Kvarndammen, Lindab, MCC, Medisize, SB Seating, Stofa samt övriga innehav." (Avanza Bank)

Ratos har länge varit för dyra, men på senare tid har aktien fallit ganska kraftigt, vilket ökat mitt intresse. De har bytt VD alldeles nyss. Jag tror på Susanna Campbell som ny VD, det krävs en ny ledarröst och samtidigt bra att Arne (den förra VD:n) sitter kvar som ny styrelseordförande. Rapporten som kommer den 8:e maj blir mycket spännande, framförallt för att höra om framtidsplaner. Att jag inte köpt än beror mest på oroligheten på börsen i stort. 


Transatlantic



"Transatlantic är ett rederi vars verksamhet är indelad i affärsområdena Offshore/Isbrytning och Industriell Shipping. *Offshore/Isbrytning: verksamheten omfattar långtidskontrakt för isbrytning i Östersjönoch uppdrag för Offshoreindustrin. Där företaget specialiserat sig på uppdrag i arktiska farvatten. Flottan består av 7 fartyg och ett kontrakt.
Industriell Shipping: Transporter med bulk-, container- och RoRo-fartyg. Kunderna är främst större skogs-, gruv-, energi-, och stålindustrier i Norra Europa. Verksamheten omfattar även logistisk infrastrukur och egna terminaler. Affärsområdet sysselsätter ett 50-tal fartyg och är verksamt i Sju länder i Europa." (Avanza Bank)


Rederiet Transatlantic är också en aktie som jag tycker har pressats ner och blivit prisvärd. Värdet är cirka 350 miljoner, utöver kassan. Ett attraktiv värde med tanke på att de har 62 fartyg och en omsättning på 3 miljarder. Rederiet har nyligen meddelat att man gör en omorganisation för att bli mer lönsamma och effektiva. Jag hoppas och tror att detta kan öka lönsamheten för företaget, vilket skulle vara gott för dem.


Det är troligt att jag köper någon av följande aktier under veckan. Just nu lutar det mest åt Transatlantic. Vad tycker ni?


Ha en strålande torsdag!
Over and out!
// AktieHank

2 kommentarer:

  1. Transatlantic:

    Tittar man på offshore (VSS) så ser det otroligt bra ut på kort samt lång sikt!

    Offshore marknaden växer, många offshore fartyg lämnar Nordsjön samtidigt är det ytterst få nybyggda AHTS-fartyg som kommer in på marknaden de närmsta åren. Hösten 2011 fick Magne Viking dagsintjäning på 1.500.000:- NOK (Självkostnad ca 250.000:- Sek)

    Jag tror att denna sensommar samt höst kommer vi se rater på 2.500.000:- NOK?, då kommer VSS (Viking Supply Ships) bli rikligt belönad för att man inte går på långa kontrakt.

    Exempel kan 4 st. AHTS i 30 dgr göra 2,5 Mkr SEK i vinst/dygn per fartyg = 300 Mkr Sek, förutom en hög intjäning övrig tid ca 750.000:- NOK/dygn.

    VSS ambition är att teckna långtidskontrakt på samtliga offshorefartyg men mellan uppdragen kommer de agera på spotmarknaden.

    Tyvärr är Q1 ett generellt dåligt kvartal för spotmarknaden på Nordsjön (Offshore) samt ny levererade Brage Viking har testkörts samt trimmat in personal m.m. som troligtvis påverkar resultatet med ca -20 Mkr i Q1.

    CEO för VSS sa att pågående uppdrag för Loke Viking (Total/Elgin) har man fått intjäning £72.500 GBP/dygn i 14 dgr där efter på marknadsnivå (Enl. mina noteringar ca £43.000 GBP/dygn).

    Han nämnde också att 5 st. operatörer är redo att provborra utanför Grönland (2012/2013) (Främst 2013) inkl. östra Grönland. I Nord Östra Grönland är det is på sommaren, då har VSS med isbrytande AHTS-fartyg klar fördel jmf. konkurrenter!

    Nu har 5 st. AHTS-fartyg Dansk flagg (Bl.a. Tonnageskatt)

    Tor Viking samt Vidar Viking går i början av maj 2012 ”gemensamt” till Alaska resp. Sakhalin i Ryssland.

    När det gäller SBS Marine så är 3 st. omdöpta till ….Viking samt man kommer måla om dessa fartyg till de gul/svarta färgerna. SBS Cirrus skall säljas (Byggd 1985) samt 2 st PSV är inhyrda med köpoption.
    http://www.vikingsupply.com/chartering

    Dessa fartyg kommer att vara till ”gagn” när man säljer in AHTS-fartygen samt Ice Management.

    PSV raterna ligger på mycket god nivå som även gör att fartygspriserna stiger.

    Sorgebarnet Industrial Shipping (I.S.) ser mörkt ut i kvartal 1 2012.
    (Generellt låg aktivitet, is på Östersjön = mer bunker m.m.) man håller på för fullt att anpassa volym samt kostnaden till hur marknaden ser ut idag.

    Detta medför att inhyrda fartyg vars kontrakt löper ut förnyar man ej eller omförhandlar hyrorna till ca hälften.

    Inom Österström är samtliga fartyg utlandsflaggade, de kvarvarande svenskflaggade fartygen kommer man försöka sälja samt ev. hyra tillbaka med utländsk flagg (Gibraltar?).

    CEO för I.S. kunde se en strimma hopp för I.S. med start kvartal 2 2012.

    I.S. skall ha långa kontrakt med basindustrin i Norden.
    Marknaden i övrigt börjar lyfta något från ett svagt Q1.
    Se graf
    (Transatlantic har bulk i den minsta klassen, Handy Size)
    http://reports.platou.com/FixtureReport/Pages/BulkFixtures.aspx

    Enligt min prognos kommer I.S. göra en stor förlust Q1 (-50 Mkr Sek)
    samt Offshore -40 Mkr + ev. engångsintäkt (Bärgarlön) på +50 Mkr?

    För helåret 2012 är min prognos ca -100 Mkr SEK för I.S. samt ca +300 Mkr SEK för offshore.

    Så skall man köpa Transatlantic aktien så borde man vänta tills efter Q1-rapporten (2012-05-15)
    och man skall vänta tills Q3-rapporten kommer 2012-11-02 innan man ev. säljer.


    Mvh/ Guldkungen

    SvaraRadera
  2. Tack för ett mycket intressant och välskrivet inlägg. Du har bra koll på aktien/företaget, vilket glädjer mig.
    Jag tror du har rätt med det mesta. Jag tror (läs:hoppas) att aktien har tagit första kvartalets svårigheter i beaktning. 2013 kan bli ett mycket spännande år, då man förhoppnigsvis kan göra de stora omorganisationerna som man talat om en längre tid.

    SvaraRadera