torsdag 14 juni 2012

Sugen på Alliance Oil


Börsen går fortfarande nedåt. Men min taktik att handla regelbundet ger lägre GAV på mina redan inköpta poster samt att förhoppningsvis stiger börsen över nuvarande nivåer på lång sikt vilket ger låga priser på aktier. 


Jag har ju nyligen köpt en del Ratos aktier. Känner nu att det är dags för att få in ett oljebolag i portföljen. Alliance Oil har jag tittat på en längre tid, just nu ser det otroligt prisvärt ut. VD:n Arsen Idrisovs senaste kvartalsrapporten var riktigt bra, även fast en stor del av vinsten var valutavinster. 


Alliance Oil verksamhet bedrivs i Ryssland och Kazakstan. Företaget har förutom oljeproduktion och raffinaderi även ett nätverk med 267 bensinstationer samt 17 oljedepåer. De anser att de kommer öka oljeproduktionen under året, under första kvartalet ökade man produktionen med 23% jämfört med föregående år. 


Alliance Oil har för närvarande 648 miljoner fat olja i bevisade och sannolika reserver. Det omfattande borrningsprogrammet kommer sannolikt att öka den siffran. 12 brunnar är under konstruktion och kommer färdigställas under andra halvan av 2012. Här finns med andra ord en potential för ökad produktion mot slutet av året.


Jag anser att aktien är lågt värderad, aktien har sjunkit med över 25% de senaste 3 månaderna. Vilket jag tycker har gett ett mycket attraktiv värdering av aktien. Jag kommer avvakta lite för att titta över siffrorna och senaste rapporten en gång till innan jag bestämmer mig.


Vad anser ni om Alliance Oil?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar