torsdag 28 juni 2012

Uppföljning

Jag har suttit i excel en del det sista för att kunna ta fram en bra uppföljningsmall för min portfölj. Den är inte klar än och är inte helt nöjd med hur den blev. Ska fortsätta göra om den. 


Tänkte ändå gå igenom kortfattat hur min portfölj går!


Dannemora Mineral

Ett bolag som jag fortfarande tror starkt på. Långsiktigt tror jag de kommer hämta ikapp och ge avkastning. Men på kortsikt har den inte varit någon höjdare och har gått ned mycket sedan jag slängde in dem i portföljen.
Ned: 33%




Ratos
Köptes ganska nyligen. Tror starkt på dem långsiktigt. Har varit prisvärda en tid då jag tycker de pressats ned allt för mycket.
Ned: 3%


Rederi Transatlantic
Har gått riktigt dåligt på kort sikt. Den uppdelning som skulle ske har blivit framflyttad och man har svårt med höga utgifter. De har det ofta en bättre period på hösten. Så hoppas att de kan ta igen lite. Har tappat tron lite och funderar att sälja om jag inte känner att jag får in mer positiv info.
Ned: 25%


Telia Sonera
Köpt relativt nyss. En stabil aktie som ger en hyfsad direktavkastning. Historiskt sett alltid varit en stabil aktie för mig. Behåller och kommer öka under närmaste månaderna.
Ned: 7%


Volvo
Volvo är en av mina favoritaktier. Den har gått sämre under slutet av våren men jag anser att det mycket beror på omvärlden. När väl konjukturen vänder kommer Volvo vända väldigt snabbt. Kommer öka så snart jag får läge, allt för att köpa in mig på låga nivåer.
Ned: 7%








Totala portföljen
Portföljen går dåligt, men det är framförallt Dannemora och Transatlantic som tynger. Dock har de inte så stor påverkan på totalen då de är procentuellt ganska små i min portfölj. Det är ju en tung period för de flesta aktiesparare men det är i dessa lägen som det är att vara kall. Köpa billigt och behålla.
Ned: 12%


Hur går det för er? Hur tänker ni när marknaden går dåligt och det är allmänt oroligt? Köper ni på er mer eller säljer ni och säkrar?

Aktier under bevakning:
Alliance Oil
H&M
ABB

Over and out!
//AktieHank 

2 kommentarer:

  1. När jag läser det här är det alldeles för mkt hoppas och tror. Tycker du har valt en "svår" portfölj. Ratos är ganska stökigt med investmentbolagsupplägget och många innehav, grymt svårt att skaffa sig en uppfattning om vettig värdering. När det gäller RABT tycker jag att du ska låta pengarna jobba på andra håll, dåligt momentum, bolaget har gått kasst under längre tid och delningen som många hoppats ska synliggöra värden är framflyttad som du sa, solklart sälj och köp tillbaks när förutsättningarna eventuellt ser bättre ut längre fram. Volvo på låg nivå... Det var 30 kr i finanskrisen..

    Vad är det som du tror ska hända i DMAB som ska få aktien att gå upp? Vill inte låta kritisk men du kanske kan förklara vad ditt "case" är.

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för din kommentar. Alltid trevligt!

    Det är mycket hoppas och tror inom aktiehandel anser jag. Och jag är en av dem som gör det! Men jag försöker att hoppas på rationella beslut och bakgrundsforska innan jag tar besluten. Ratos är jättesvår att värdera som du säger, men jag just "tror" på dem. De har en stark och bra historia, har alltid haft en hög utdelning vilket jag uppskattar med dem. Och ledningsbytet tror jag kan göra gott. Detta är delar av varför jag köpte Ratos.

    Absolut, Volvo kostade 30kr under finanskrisen. Man får ju på något sätt se värdet mot idag och inte jämföra det mot under en kris anser jag.

    Mitt Dannemora-case är grundat i att jag tycker företaget har visat upp en stabilitet när under hela uppstartsprojektet. Detta tyder på ett stabilt företag tycker jag. De har nu sänt iväg sin första leverans av järnmalm. De har säkrat försäljningen genom kontrakt med flera företag. Om leveranserna fortsätter som planerat och man fortsätter att vara produktiva tror jag aktien kommer stiga pga just den tryggheten. Ekonomin ser stabil ut efter senaste emissionen och framtiden ser spännande ut mer flera prospekt som kan lite spänning.

    Hoppas rätade ut dina frågetecken kring mina tankar om Dannemora.

    SvaraRadera