lördag 30 juni 2012

Kommande halvår

Så var det halvlek för 2012. Ett halvår som inneburit både med- och motgångar med mitt sparande. Mest motgångar om man ska se till hur min portfölj har utvecklat sig. Jag har dock ökat mina likvida medel och har ett större utrymme om det skulle komma ett köpläge. Jag har även som mål att öka mitt räntesparande för att vara lite mer safe.


Jag har fått ökade ansvarsuppgifter på mitt nuvarande jobb vilket innebär en högre lön. Detta innebär att jag har höjt mitt sparande per månad. Just nu sparar jag 27% av min nettolön vilket jag tycker är rätt bra. Under hösten har jag och min sambo som mål att minska våra levnadskostnader med 2000kr per månad gemensamt. Vi ska jobba med följande punkter

  • Äta mindre ute. Främst ta med matlåda till jobbet. Något jag är mycket dålig på. Om jag skulle ta med matlåda varannan dag skulle det innebära 1000kr.
  • Vi ska se över alla våra fasta kostnader efter sommaren. Försäkring, bredband, telefon etc.
  • Minska på nöjeskonsumtionen med 500kr var. Krogen, kläder och annat nöje.
Vårt mål är inte något som vi känner skulle påverka vår levnadskvalité och vi vill inte leva för att spara. Om vi klarar att leva efter dessa punkter så kommer vi minska våra kostnader med minst 2000kr.

Jobbar två veckor till sen är det dags för en välbehövlig semester! Hoppas hinna skriva lite under semestern trots att jag kommer åka runt en del i Sydeuropa.

Over and out!
//AktieHank 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar